Kinyongia boehmei

Plaats hier uw foto's en alles wat te maken heeft met de Archaius, Bradypodion, Kinyongia, Nadzikambia en Calumma soorten.

Kinyongia boehmei

Berichtdoor Ferdy Timmerman » 18 mei 2011 20:45

Het heeft even geduurd, maar hier zijn ze dan; m'n boehmei's!

Man:
Afbeelding

Vrouw:
Afbeelding

Ik wil steeds buiten nieuwe foto's maken, maar het weer heeft de afgelopen dagen niet erg meegezeten. Zodra ik iets moois kan schieten, laat ik het wel zien.

De vrouw is op 14 en 15 maart een paar keer gedekt en heeft op woensdag 3 mei de eitjes gelegd. Ik heb geen specifieke data over boehmei in gevangenschap, dus ik ga bij veel dingen van Kinyongia tavetana ervaringen uit, of handel op gevoel, want ik heb zelf nog geen ervaring met tavetana. Ik heb geen plek in huis waar de temperatuur constant genoeg is om de eitjes neer te zetten, dus ze liggen in een Lucky Reptile stoof (die dingen die ook koelen). Overdag liggen ze op +/-21 graden, 's nachts op 18 graden C. Ik heb geen idee hoe lang ze zullen liggen, want de literatuur geeft een incubatietijd van 4,5 maand aan (voor toenmalig Bradypodion tavetanum, dus geen onderscheid tussen boehmei en tavetana) en mensen die ervaring met tavetana hebben, zeggen 6-7 of 9 maanden (Steven Deckers en Mario Vermunt resp.).
Ferdy Timmerman

Re: Kinyongia boehmei

Berichtdoor Joery » 18 mei 2011 23:46

Zeer mooie dieren Ferdy!
Joery

Berichtdoor Kameleons JVO » 19 mei 2011 12:37

Idd mooie dieren Ferdy!
4.5 maand lijkt me ook niet realistisch,wat Mario en Steven aangeven lijkt er al meer op.
Ook kwa temperaturen zit je volgens mij in de goede richting,hou ons zeker op de hoogte vh verloop.
Succes ermee!
Grtz J
Kameleons JVO

Berichtdoor steve » 19 mei 2011 17:36

mooie dieren Ferdy succes met de eitjes
grts
steve

Berichtdoor Mario Vermunt » 20 mei 2011 21:02

mijn posting van ooit op de kvn-site:

"door Mario Vermunt op wo jan 24, 2007 2:17 pm
Ik heb eens 2 klutsen uitgebroed, ieder gelegd eitje is ook uitgekomen.
(resp 12 en 14 stuks)
De Multituberculatum kwamen uit na 330 dagen de F.Fisherii na 360 dagen. (13 maanden!) (2 klutsen Tavetanum deden er 9 maanden over, alle legsels tegelijk gelegd en dus dezelfde temperatuurs cyclus gehad)

Ik heb ze zelfs nog koeler gehad liggen dan op kamer temperatuur en dat is in de kruipruimte onder mijn huis geweest.
Bij mij waren ze gelegd in de maand mei. In de zomer daarop volgend is de maximale temperatuur 21 graden geweest. in de winter maanden zo laag als tot 12 graden. 2 maanden voor het uitkomen heb ik ze in de broedstoof gedaan bij een temperatuur van 24 graden.
Ik heb ze in perliet uitgebroed, best wel vochtig, verhouding 150 gram water op 100 gram perliet. (dus nog natter dan 1 op 1)

Bij mij was de 1e reactie van de jonkies toen ze geboren werden, in je vinger bijten, iets wat ik nog niet bij andere soorten heb mee gemaakt."

hoe ik op 360 dagen/13mnd kwam weet ik niet meer :lol: maar was 13mnd.
Ik had ze dus echt heel nat liggen in perliet.
De tavetanums dus 9mnd, maar dan hebben ze dus gemiddeld ook veel kouder gelegen, wat de tijd natuurlijk langer maakt.
Mario Vermunt

Berichtdoor Ferdy Timmerman » 30 jun 2011 23:56

Korte update: zowel de eitjes als de volwassen dieren maken het zeer goed!
Ferdy Timmerman

Berichtdoor Kristof De Moor » 01 jul 2011 00:05

Houden zo Ferdy! :)
Kristof De Moor

Berichtdoor Tom Verbraeken » 08 jul 2011 17:04

Mooi Man!
Echt geweldige dieren en had jij even geluk toen. ;)
Ik duim alvast mee voor een goede uitkomst van de eitjes! Al moeten we nog wel even gedult hebben. :)

Groetjes,
Tom
Tom Verbraeken

Berichtdoor Vercammen Stefan » 11 jul 2011 19:59

hey 'timmy
zoals de meeste hier al zeggen ze zien er super uit.
succes met de eitjes man.
Vercammen Stefan

Berichtdoor Vercammen Stefan » 11 jul 2011 20:01

oeps bedoel ferdy
groetjes stefan
Vercammen Stefan

Berichtdoor Ferdy Timmerman » 11 jul 2011 22:16

Haha, no problem, thnx :) Ik zal binnenkort nog wat extra foto's posten.
Ferdy Timmerman

Berichtdoor Ferdy Timmerman » 17 okt 2011 00:49

Ik ben door omstandigheden niet eerder in de gelegenheid geweest om een update te posten, maar vanavond heb ik daar wel even tijd voor gevonden.

Drie foto's van de man:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Het koppel tijdens een paring (op 15 augustus 2011):

Afbeelding

De vrouw, op de tweede foto heeft ze net een legsel begraven, vandaar het zand op haar lichaam:

Afbeelding
Afbeelding

De laatste foto is van de twee legsels die ik tot nu toe heb, om eens een indruk te krijgen van hoeveel ze in omvang zijn toegenomen gedurende ± 5 maanden in de stoof. Het linker legsel is gelegd op 3 mei 2011, het rechter is gelegd op 16 oktober 2011, vandaag/gisteren dus! :D

Afbeelding
Ferdy Timmerman

Berichtdoor Kameleons JVO » 17 okt 2011 10:53

Proficiat met je nieuwe legsel Ferdy! :D
Het eerste legsel ziet er ook top uit,voor mij zeker bevrucht.
Men eieren van mn reuzenfishers nemen ook meer als het dubbele in omvang toe kdenk duidelijk iets voor kinyongia soorten.
Je volwassen dieren zien er ook schitterend uit,zelf heb ik ze nooit gehouden wel tavetana mr deze vind ik minstens even mooi.
Succes nog met de eitjes kdenk nog een maandje of 4 a 5 te gaan,afh vd temperatuur.
Grtz J
Kameleons JVO

Berichtdoor Ferdy Timmerman » 17 okt 2011 13:34

Thanks Jurgen! Aan het eerste legsel zijn twee paringen vooraf gegaan, dus het had me verbaasd als dat niet bevrucht zou zijn :)
Ik heb van beide legsels gisteren ook een eitje opgemeten (met een schuifmaat, weet niet of jullie daar hetzelfde woord voor hebben). Van het nieuwe legsel mat ik 11,2mm x 6,0mm, een ei van 5 maanden was 17,5mm x 12,3mm. Dus inderdaad, de diameter is meer dan verdubbeld en in de lengte is er ook nog eens de helft meer bijgekomen. Ik was ook wel benieuwd naar het verschil in gewicht, maar ik wilde eigenlijk geen ei uit het eerste legsel pakken, dus dat heb ik achterwege gelaten.
De volwassen dieren doen het erg goed. Je ziet ze niet veel aangeboden, maar vergeleken met tavetana zijn de mannen een stuk kleurrijker. Ik vind ze daarom zelf iets mooier :)
Ik ben erg benieuwd naar wanneer de eitjes uitkomen. Ze liggen op ± 21 graden overdag en 's nachts ± 18 graden C. Zal inderdaad nog wel even geduld moeten hebben, maar ik kijk er zeker naar uit!
Ferdy Timmerman

Berichtdoor Kameleons JVO » 01 nov 2011 00:50

Hoi Ferdy,
Vegas Chad(chameleonforums)heeft een nestje boehmei uit :D 8 maand bij 19 gr,schitterende jonkies trouwens met een super lang staartje(je moet mr ff gaan kijken).
Grtz
Jurgen
Kameleons JVO

Volgende

Keer terug naar Archaius/Bradypodion/Kinyongia/Nadzikambia/Calumma